ماراتن علمی
نوشته شده توسط : breketid

كنكور واژه ای فرانسوی Concours است، آزمونی برای سنجش آموزش های داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، كه در بعضی از كشورها، از جمله ایران برگزار می شود.

از آغاز دهه 40 در ایران توسعه دانشگاه ها پس از دانشگاه تهران، افزایش یافت و از همان سال هر دانشگاه به صورت مستقل و با شیوه خاص خود، اقدام به جذب دانشجو كرد، این روند تا سال 1342 ادامه داشت؛ در این سال بدلیل افزایش متقاضیان ورود به دانشگاه، مدیران آموزش عالی به فكر راهكاری برای پاسخگویی به متقاضیان براساس امكانات موجود، افتادند و این راه حل گزینش از طریق 'كنكور' بود.

همزمان با راه اندازی مركز آزمون شناسی وزارت علوم؛ در سال 1347 مصوب شد كه آزمون سراسری به صورت متمركز برای پذیرش دانشجو انجام شود، به این ترتیب نخستین كنكور سراسری زیر نظر مركز آزمون وزارت علوم در سال 1348 با حضور 47 هزار داوطلب برگزار شد، كه این آزمون نخستین كنكور رسمی در ایران بود.

در این آزمون، 12 دانشگاه با 30 رشته تحصیلی وجود داشت كه داوطلبان می‌توانستند از میان آنها 10 رشته را انتخاب كنند.

در سال 1354سازمان سنجش آموزش كشور تشكیل شد و كنكور جایگاه سازمان‌یافته‌تری به خود گرفت. تا این سال‌ها علاوه بر نتایج كنكور، معدل امتحانات نهایی ششم متوسطه و ضوابطی از جمله نوع مدرك، سهمیه منطقه، جنسیت و نظام وظیفه هم در قبولی داوطلبان تأثیر داشت؛ اما در سال 1357 قبولی تنها به نتایج كنكور محدود شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین آزمون سراسری در سال 1358برگزار و پس از آن به فرمان امام خمینی(ره)؛انقلاب فرهنگی آغاز و دانشگاه‌ها و به تبع آن كنكور به مدت سه سال تعطیل شد.

در سال 1361 كنكور سراسری برگزار و ‌در این سال تنها برای رشته‌های پزشكی، فنی و مهندسی، كشاورزی، الهیات و معارف اسلامی گزینش صورت پذیرفت.

تا سال 1371 روند جذب دانشجو بر اساس سهمیه بندی داوطلبان به سه نوع سهمیه آزاد، منطقه‌ای و نهادهای انقلاب اسلامی ادامه یافت .

پس از پایان جنگ تحمیلی و نیاز كشور به نیروهای تحصیل كرده ، انواع مختلف دانشگاه ها با سیستم های متفاوت آموزشی مانند دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و شبانه شكل گرفت تا دانشجویان بتوانند با حضوری گسترده تر در صحنه رقابت و سازندگی كشور وارد شوند و به رقابت بپردازند.

این رقابت ها هر ساله با حضور بیشماری از افراد در پنچ گروه علمی؛ علوم ریاضی، علوم تجربی،علوم انسانی،هنر و زبان های خارجی برگزار می شود. در سال جاری ، 932 هزار داوطلب در این آزمون، ثبت نام كردند و در اوایل تیرماه با یكدیگر به رقابت پرداختند.

گسترش فضای آموزشی و امكان دسترسی آسانتر به آموزش عالی از برنامه های بلند مدت نظام آموزشی كشور است كه هر سال باتوجه به این مسئله امكان پذیرش دانشجو را بیشتر و بیشتر می سازد به گونه ای كه در سال جاری بر اساس اعلام سازمان سنجش و آموزش كشور تقریبا همه برای انتخاب رشته، مجاز شناخته شده اند كه حدود 450 هزار نفر از آنها برای انتخاب رشته در دوره های روزانه و بقیه برای انتخاب رشته در دیگر دوره ها بایستی اقدام كنند.

امید است تا این ماراتن در آینده ای نه چندان دور به خط پایان خویش برسد و فرزندان ایران اسلامی فارغ از هر دغدغه فكری و با ایجاد فضاهای علمی و آموزشی مناسب در راه آینده ای پربار گام بردارند.

اطلاع**9131**1717





:: برچسب‌ها: هندوستان , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 400
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 15 مرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: